المســـــــــيح قــــــــــام  ??   منتديات الانبا كاراس

أسود بيجأزرق داكنرصاصيأزرق مخضرأزرقأخضرأحمر

منتديات الانبا كاراس  ??  بالحقيقــــــــــــة قــــــــــام

لوحة التحكم  منتديات افا كاراس  الكتاب المقدس شات الانبا كاراس للشباب المسيحي  مجلة الانبا كاراس  سماع ترانيم مسيحية مباشرة  القنوات المسيحية تليفزيون الانبا كاراس  صفحة الانبا كاراس على الفيس بوك  التسجيل

++  مجموعـــة خدمـــات منتديــــات الانبــا كـــاراس الســائــح صــديــق المــلائــكــة ++

اكبر مكتبة تـرانـيـم

تفسير الانجيل

الانجيل مسمـوع

الانجيل الالكتروني

السنكسار اليومي

القنوات المسيحية

اكبر شات مسيحي

المجـــلــة

ترانيم مباشرة

الافلام المسيحية

مركز رفع الملفات

حياة الانبا كاراس

اكبر مكتبـة عظـــات

الالحان والتسابيح

الاديرة والرهبنة

تعليم اللغة القبطية

الاخبار المسيحية

شات الانبا كاراس

53 خبــر عـاجــــــل 53 

53 احـدث الترانيـم mp3 الحصـرى 53

††† منتـديـات افـا كــاراس منتـديـات التميـز والانفـرادات نحـن نبـدع والأخـرون يقـلـدون †††

العودة   منتديات افا كاراس » الكنيســـــــــة والقديسيـــــــــن » منتدي نصوص مسرحيات مسيحية

`·.¸¸.·´´¯`··._.·`°•.†.•°(اعـلانــات منتـديــات الانبـا كــاراس)°•.†.•°`·.¸¸.·´´¯`··._.·`

مجلة الانبا كـاراس السائح

نسخ الرابط
نسخ للمنتديات

قديم 08-14-2012, 04:11 PM   المشاركة رقم: 1
المعلومات
الكاتب:
د/ميشيل
اللقب:
رمز المجموعة:

البيانات
العضوية: 48197
كلمة جميلة: انا لمن مات لاجلى

الإتصالات
الحالة:
د/ميشيل غير متواجد حالياً

المنتدى : منتدي نصوص مسرحيات مسيحية
افتراضي اسكتش ( المدينة الحقيقية ) لاطفال اعدادى

( المدينة الحقيقة )
المشهد الاول :-
" مينا و مريم يظهران و ملابسهم بيضاء و يحملان على ظهورهم شنط "
مينا : انا تعبت يا مريم من المشى .. هو الطريق دة طويل كدة ليه
مريم : معلش يا مينا انا كمان تعبت بس اديك شايف احنا ماشين فى طريق الرحلة بتاعتنا زى ما مكتوب فى التعليمات بالظبت
مينا : بس انا حاسس اننا بدأنا نتوه .. احنا كنا المفروض نوصل المدينة من زمان
مريم : مش عرفة .. بس احنا من ساعت ما وصلتنا الدعوة اننا نروح مدينة السعادة الحقيقة و احنا ماشيين فى الطريق الموصوف لينا بالظبت
مينا : طيب ماتجى نسأل حد على الطريق يمكن يساعدنا
مريم : ياريت نلاقى حد نسأله .. بس انا ماأظنش نلاقى حد فى المكان المهجور دة .... استنى كدة .. انت شايف الى انا شايفاه
مينا : ايه ده .. راجل جاى من بعيد .. اشكرك يا رب
مريم : و كمان باين عليه انه راجل عجوز و اكيد ها يطلع عارف المكان دة كويس تعالى نروح نسأله
مينا : لو سمحت يا عم .. معلش احنا محتاجين مساعدتك
مريم : ايوه .. احنا ماشيين فى الطريق دة من زمان و خايفين نكون تهنا ممكن تدلنا على الطريق الصح الى نمشى فيه
" رجل عجوز بجلباب ابيض و ذقن طويلة و ممسك فى يده عصا طويلة "
الرجل الحكيم : انا مستعد اساعدكم فى كل حاجة انتوا عايزنها بس اعرف فى الاول انتوا مين و جيتوا فى الطريق دة ازاى
مريم : انا مريم و دة اخويا التوأم مينا .. احنا كنا عايشين بعيد هنا و فى عيد ميلادنا الى فات حصلت حاجة غريبة
مينا : فى عيد ميلادنا ال 14 جاتلنا الدعوة دى .. كل واحد فينا جاتله دعوة باسمه و مكتوب فيها (( من ملك مدينة السعادة الحقيقة .. انت مدعوا لتكون احد افراد مدينتى .. المدينة التى يعيش كل سكانها فى فرح و سلام و محبة .. انا عارفك بأسمك و عايزيك تيجى علشان تعيش معايا على طول .. امضاء ... الملك العظيم ))
مريم : و على ظهر الدعوة كانت مرسومة خريطة للطريق الى هانمشى فيه و كمان التعليمات الى ننفذها علشلن نوصل لمدينة السعادة الحقيقة بس احنا تعبنا من المشى و حاسيين ان الطريق بقى طويل قوى لدرجة انى بدأت اشك ان الدعوة تكون حقيقية
مينا : ايوه فعلا ممكن يكون دا مجرد مقلب معمول فينا من اى واحد بيكرهنا و عايز يضحك علينا
الحكيم : ماتخفوش انتوا ماشيين صح .. مدينة السعادة الحقيقة موجودة و الملك بتاعها كلامه مستحيل يتغير .. يابختكم ان الملك اختاركم و دعاكم بأساميكم .. و الخريطة و التعليمات الى فى ايديكم هما الوسيلة الوحيدة علشان توصلوا للمدينة .. انتوا خلاص قربتوا توصلوا
مينا : الحمد لله
مريم :: كويس خالص علشان انا فعلا نفسى نوصل و نخلص الطريق دة
الحكيم : بس خدوا بالكم فى خطر كبير ممكن يقابلكم
مريم و مينا : خطر ... خطر ايه ؟؟؟
الحكيم : فى ناس كتير بتحاول تقلد شكل مدينة السعادة الحقيقة .. اوعوا تصدقوهم .. افتكروا التعليمات الموجودة فى الدعوة و نفذوها .. مهما قالوكم ماتصدقهمش غير لما تشوفوا العلامة .. علامة المالك العظيم .. كملوا الطريق و خدوا بالكم من من نفسكم"" و هو يخرج ""
مينا : علامة ايه الى بقول عليها دى
مريم : مش عارفه بس .. المهم اننا اتأكدنا اننا ماشيين صح و اكيد ها نكمل الطريق
المشهد الثانى :-
تدخل مريم و مينا فيجدوا لوحة كبيرة مكتوب عليها مدينة السعادة كل الذين فى المدينة يلبسون تى شيرت اسود و متفرقين و هما يلعبون ويحضرون التلفزيون
مينا : ايه دة ... اخيرا وصلنا
مريم : استنا بس يا مينا .. انا حاسه انه
سلطان : اهلا بيكم .. اهلا بيكم شاكلكم جايين من مسافة بيعدة ارتاحوا ارتاحوا هاتوا الشنط التقيلة دى و سيبوها هنا
مريم : لو سمحت احنا كنا عايزيين نروح مدينة السعادة الحقيقية
سلطان : ايوه ايوه ما انا عارف .. ما المدينة قدامك اهى و انا حاكم المدينة و اسمى سلطان و بعدين ما اسم المدينة متعلق قدامك اهو (( مدينة السعادة ))
مينا : بس اسم المدينة الى مكتوب ...
سلطان : ماله بس اسم المدينة و بعدين احنا ها نقعد نتكلم فى المواضيع التافه دى و نسيب المهم
مريم : و ايه هو المهم دة؟
سلطان : المهم هو الحجات الجميلة الموجودة فى المدينة .. انتوا مش و اخديين بالكم و لا ايه ده كل الناس هنا مبسوطة
مينا : فعلا دى كل الناس هنا مابتعملش حاجة غير انها تلعب و تتبسط
سلطان : شوفوا بعينكوا .. هنا قسم اللعب .. كل انواع اللعب موجودة هنا .. و هنا قسم الترفيه . كل الافلام و المسلسلات ها تلاقيها عندنا و كمان المدينة فيها اماكن للفسح و الاكل و الشرب و كل الى انتوا عايزينه
فى احسن من كدة ؟ اظن ان دى احسن مدينة ممكن تشوفوها فى حياتكم
مريم : هو فعلا المدينة حلوة و يا ترى ممكن اى حد يشارك فى الالعاب دى؟
مينا : ايوه انا عايز العب معاهم و كمان اشوف الفيلم الى بيحضروا هناك دة
سلطان : مفيش مشاكل خالص بس انت ناقصك حاجة واحدة علشان تقدر تعمل دة كله .. ناقصك انك تكون واحد من اهل المدينة
مريم : و اذاى دة ممكن يحصل ؟
سلطان : دى حاجة بسيطة خالص خالص .. كل المطلوب منكوا انكوا تلبسوا لبس المدينة الى كلنا لابسينوا
مريم : لا .. مستحيل
مينا : و مستحيل ليه .. مفيش مشاكل انى اغير لبسى .. انا عايز العب و اتبسط
مريم : لا يا مينا .. الكلام دة مش مكتوب فى الدعوة . انا مش مصدقة الراجل دة و حاسه انه بيضحك علينا
مينا : انتى دايما جبانة و خوافة .. انا هاروح اغير لبسى و استمتع بالحياة فى مدينة السعادة و انتى حرة اعملى الى انتى عايزاه
مريم : لا يا مينا .. استنى
سلطان : و انتى يا مريم مش ناوية تيجى علشان علشان تبقى واحدة من اهل المدينة
مريم : لا انا ها اكمل الطريق لغاية لما الاقى مدينة السعادة الحقيقية
سلطان : بطلى احلام يا مريم .. مفيش مدينة اسمها كدة اساسا .. شايفة اخوكى بقى واحد مننا و مبسوط و بعدين لو فعلا فى مدينة اسمها السعادة الحقيقة و لو فعلا فى مللك عظيم هناك بيبعت دعاوى للناس .. هو فين ؟ ماسألش عليكم ليه؟
مريم : اكيد بيدور علينا اكيد مستنينا .. انت الى اخرتنا و عطلتنا على اننا نوصله
سلطان : هههههههه... انتى بتحلمى .. مستحيل حد يسأل عليكم هنا اهنا ابدا
" فى هذا الوقت يدخل افراد لابسين قمصان بيضاء "
فرد1 : مريم .. مينا .. انتوا فين انتوا اتأخرتوا ليه ؟ مللك الملوك مستنيكوا
سلطان : انتوا جيتوا هنا ازاى و ليه ؟
فرد2 : جينا علشان عارفينك و عارفين انك اكيد ها تاحول تتضيع الطريق من المدعوين لمدينة الملك العظيم
مينا : ايه دة .. مين دول يا سلطان .. هو انت فعلا كنت بضحك عليا و لا ايه
سلطان : لا يا مينا متصدقهمش .. دول كذابيين .. عايزين يحرموك من الحاجت الى انت بتتبسط بيها و يخدوك لمكان انت ماتعرفوش
فرد1 : لا يا مينا احنا مش بنكدب عليك ولا حاجة ملك مدينة السعادة الحقيقة هو الى باعتنا مخصوص علشانك انت و مريم
مريم : تعالى يا مينا معانا و سيب البلد دى .. دول بيضحكوا عليك علشان تبقى زيهم و تسيب دعوة الملك
سلطان: و مين الى يثبت ان هما الى صح و انا الى غلط .. انا المدينة بتاعتى موجودة قدام عينكوا .. لكن هما عايزين يخدوكم فى حته .. عمركم ماشوفتوها اساسا
فرد 2 : لحد امتى ها تفضل تكدب على الناس و تخدعهم .. انت عارف كويس ان المدينة دى مش حقيقة .. انت بتكره الناس الى الملك بيدعيهم علشان كدة عايز تبعدهم عن الطريق الصح
سلطان : لا ابدا .. دة انا بحبهم جدا و علشان كدة عملت المدينة دى .. علشان اسعدهم و ..
فرد1 : سلطان كفاية كدب لحد كدة و اذا كنت بتسأل على الدليل اننا من سكان مدينة السعادة الحقيقة ... فا علامة المدينة هى الدليل .. الدليل الى عمرك ماتقدر تقلده و لا تقرب منه ( و يرفع علامة الصليب )
سلطان : لاااااااااااا ..( و يخرج هو و كل سكان المدينة من المسرح )
مريم : فعلا العلامة دى هى المرسومة فى الدعوة .. وهى قالنا عليها الراجل العجوز فى اول الطريق
مينا : ايه دة .. يعنى سلطان كان بيضحك عليا .. خلاص انا كدة مستحيل اقدر ادخل المدينة الحقيقة بعد ما هدومى بقيت كلها سوداء .. ياريتنى كنت سمعت كلامك يا مريم و كملنا الطريق
فرد 2 : انت لسه عايز تيجة مدينة السعادة الحقيقية يا مينا
مينا : نفسى اجى معاكم ... بس خلاص مش ها ينفع .. مش ها اقدر اقابل الملك و انا كدة
فرد1 : الملك عمره ما يرفض حد عايز يجيله يا مينا .. و اذا كان على هدومك .. فا الملك دايما يقدر يرجعلك لبسك الابيض تانى ( و يضع روب ابيض على اكتافه )
فرد2 : تعالوا يا جمعاة نتحرك بسرعة ... مالك الملوك مستنينا

الموضوع الأصلي : اسكتش ( المدينة الحقيقية ) لاطفال اعدادى     -||-     المصدر : منتديات افا كاراس     -||-     الكاتب : د/ميشيل

hs;ja ( hgl]dkm hgprdrdm ) gh'thg hu]h]n lsdpdm lsvpdhj lsvpdm hgl]dkm hgprdrm hfj]hzn hs;ja hu]h]n h'thg ;,ld]dm

ياريت كلنا نعمل شير للموضوع دة لنشره لكل اصحابك

ساهموا معنا بنشر الخدمة بارسال الموضوع لاصحابك علي الفيس بوك من هنا
عرض البوم صور د/ميشيل   رد مع اقتباس
قديم 08-22-2012, 10:36 PM   المشاركة رقم: 2
المعلومات
الكاتب:
GOMA
اللقب:
رمز المجموعة:
الصورة الرمزية

الصورة الرمزية GOMA

البيانات